tisdag 16 augusti 2011

Det här med kompisar......

Det är jättekul för barnen att de har kompisar på gården som de har så kul med, jag unnar dem verkligen det.
Men nu är det så att lilla kompisen som Michelle (5år) har, han svär väldigt mycket (han är 4 år)
Det är "skit" och "jävlar" och "fan" som hoppar ur munnen i var och varannan mening.
Han får lov av sin mamma att prata så.
Mina ungar får inte prata så, det låter vansinnigt fel i mina öron.
Idag sa jag till den lille killen "att här hos oss pratar vi inte så".
Han blev jättearg på mig och tyckte inte att jag har rätt att säga till honom för han får minsann prata så för sin mamma.
Jag tycker sånt här är jättesvårt. Är jag bitchig och oresonlig när jag förbjuder sådana ord i mitt hem när han faktiskt får prata så hemma?
Vad tycker ni?

8 kommentarer:

  1. Nej det tycker jag inte alls att du är! Reglerna ska ju gälla alla, annars blir ju dina barn förvirrade.. Kram

    SvaraRadera
  2. Näe, det är bra att du säger till. Vad han säger när du inte hör och utanför ditt hem må vara en sak men hemma hos er tycker jag att era regler gäller. Som Therese säger, det är bara tydlighet som i längden hjälper barnen.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag tycker också du gör helt rätt när du säger till honom.
    Kan han inte följa den regeln hos er, så hade jag helt enkelt inte släppt in honom.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Nej, barn får acceptera de regler som gäller hos andra!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att du gör helt rätt.

    SvaraRadera
  6. Håller med de andra! Han får acceptera dina regler! Självklart!

    SvaraRadera
  7. Helt rätt att säga till. I mitt hem mina regeler. Jag brukar säga till barnens kompisar för varför ska de få göra saker som mina barn inte får när de är här hemma. Jag förväntar mig att mina barns kompisars föräldrar säger till mina barn när de inte gör som de tycker.

    SvaraRadera
  8. Du gör alldeles rätt! Stå på dig!

    SvaraRadera

Vad roligt att du lämnar en kommentar! Tack :-)